Monday, January 3, 2011

9 JENIS ANAK SYAITAN

1. Zalituun
Dududk di pasar /kedai agar orang hilang sifat jimat cermat.Menggoda manusia supaya berbelanja lebih dan membeli barang yang bukan keperluan.

2. Wathinn
Pergi kepada orang yang mendapat musibah supaya mereka bersangka buruk pada Allah SWT


3. A'awan
Menghasut sultan/raja/pemerintah supaya tidak dekat pada rakyat.Seronok dengan kekayaan dan kedudukan hingga kebajikan rakyat terabai dan tidak mauh mendengar nasihat para ulama.

4. Haffaf
Berkawan baik dengan kaki botol dan suka menghampiri orang yang berada ditempat-tempat maksiat(cth:disko,kelab malam dan tempat yang ada minuman keras)

5.Murrah
Merosakan ahli dan orang yang sukakan muzik hingga lupa Alllah.Mereka ini akan tenggelam dalam keseronokan dan glamour.

6.Masuud
Dududk di bibir manusia supaya mereka mengeluarkan fitnah,kejian gosipa dan apa-apa saja yang bermula dari kata-kata mulut.

7.Daasim
Duduk di pintu rumah kita.Jika tidak memberi salam syaitan daasim akan menganggu isi rumah dan keluarga agar berlaku keruntuhan dalam keluarga,(cth:suami isteri bercerai berai,anak tidak mendengar kata,isteri mudah meminta cerai,berlaku kejam dan penderaan pada anak-anak.)

8.Walahan
Menimbulkan rasa was-was dalam diri kita ketika melakukan ibadat contohnya ketika mengambil wuduk,bersolat dan menjejaskan amal ibadat yang lain.

9.Lakhuus
Merupakan sahabat orang Majusi yang menyembah api/matahari.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...